Vuoden 2023 kannustustonni Auroran koulun Peter Panille


Auroran koululla oli kunnia saada kouluteatteriyhdistyksen ensimmäinen kannustustonni. Auroran koulu käytti tonnin Peter Pan- koulunäytelmän kuluihin. Jukka Jokirannan kouluteatteriyhdistyksen tarkoitus on edistää kouluteatteritoimintaa ja draaman opetusta espoolaisissa ja myös muiden kuntien kouluissa. Aluksi pääpaino on alakoululuokilla.

Yhdistyksen toimintamuotoja ovat tiedotustoiminta, ennen muuta nettijulkaisut, hyviksiosoittautuneiden käytänteidenjakaminen, vaikutustyö sekä tipendeillä motivointi. Tarkoitus on käyttää seuraavien viiden vuoden aikana niihin noin 10 000 €. Alkuvaiheessa rekisteröimättömän yhdistyksen toiminta alkoi irallisesti vuoden 2023 alusta

Kevätjuhlanäytelmaprojekti

Auroran koulun kevätjuhlanäytelmäprojekti käynnistettiin tammikuussa 2023. Opettajat valitsivat näytelmän aiheeksi tutun tarinan Peter Panista, joka oli esitetty koulussa aiemminkin. Näytelmää valittaessa on hyvä arkistaa tekijänoikeudet. Esimerkiksi Kolmea iloista rosvoa ei tiukkojen tekijänoikeuksien vuoksi voitu ottaa kevätnäytelmäksi. Yleisenä ja lyhyenä ohjenuorana on, että jos kirjailijan kuolemasta on kulunut 70 vuotta, tekstiä saa käyt-tää melko vapaasti. 

Aurora teatteri-ilmaisun vuosikello pähkinänkuoressa

ELOKUU: Teatterikerhot käynnistyvät

JOULUKUU: Esiintymiskokemusta joulujuhlissa.

TAMMIKUU: Kevätnäytelmä-projektikäynnistyy

MAALISKUU: Vava-kurssit käynnistyvät. Harjoitukset alkavat teatterikerhoissa.

HUHTI-TOUKOKUU

MOK-käynnistyy- Pienten kerhot käynnistyvät

TOUKOKUU Esitykset päivällä ja illalla.

Oppilaat laativat käsikirjoituksen

Kuudesluokkalaiset oppilaat tutustuivat Disneyn Peter Pan elokuvaan sekä kirjaan. He kirjoittivat käsikirjoituk-sen yhdessä kevätnäytelmätiimiläisen opettajan kanssa muutaman viikon aikana. Tuotos oli kertova- ei repiikkejä.

Harjoitusprosessi

Maaliskuussa alkoivat 4.-6-luokkalaisten vavat (vapaa-valintaiset kussit).Nyt teemana oli kevätjuhlanäytelmä. Vava-tunteja oli yksi viikossa, eli 45min. Vava-tuntien teematolivat:

• Äänimaailma ja valotekniikka

• Draama 1/ puheroolit

• Draama 2/ pikkuroolit ja joukkokohtaukset

• Kuvaus-, videointi- ja sometiimi

• Näytelmäjulisteet ja logot

• Lavastus 1 ja 2

• Musiikki, musaluokka

• Puvustus ja maskeeraus

Roolien jako

Pääroolit jaettiin erikseen järjestetyissä castingeissä huhtikuun alussa. Huomasimme, että roolit kannattaa jakaa oppilaille paljon aiemmin. Castingit pidettiin pitkän välitunnin aikanamuutamana päivänä. Päärooli-vavaan osallistuneet oppilaat saivat itse hakea haluamiinsa rooleihin. Kaikkia rooleja oli yöstetty yhdessä vava-tunneilla .


Näytelmäjulisteet

Oppilaat laativat myös kymmeniä erilaisia mainosjulisteita.


Monialainen oppimiskokonaisuus

Monialainen kokonaisuus(MOK) on noin viikon mittainen projekti, jossa tiettyä teemaa käsitellään eri oppiaineidennäkökulmasta. 5. -6- luokkien monialaisten teemana olitänä lukuvuonna Peter Pan. MOK- viikon aikana saatiin näytelmä, lavastus ja muut kurottua kasaan. Ilman sitä esitys olisi jäänyt keskeneräiseksi. MOK-viikko mahdollistimyös pääohjaajana toimineen luokanopettajan irrottamisen omasta opetustyöstä oh-jaamaannäyttelijöitä 60 min päivässä. Hänen opetuksestaanhuolehdittiin sijaisjärjestelyin.


Pienet oppilaat: 1.-3.-luokkien osuus

1.-3. luokkien oppilailla oli omat tehtävänsä kevätjuhlassa. Alkuopetusluokkien esiintymisestä kiinnostuneet oppilaat valitsevat kuoron tai varjoteatterin. Varjoteatterikerho kokoontui maanantaisin siestalla (40minuttin mittainen pitkä välitunti klo 12.05- 12.45.Kuorokerho kokoontui keskiviikkoisin siestalla. 3.-luokkalaiset valmistivat esityksen tansseja.

Kevätjuhlan käytännön järjestelyt

Juhlaa varten laadittiin ”nakkilista”. Tehtävät oli jaettava:

• Roudaaminen

• Katsomo(tuolit)

• Ennen juhlaa (vastuu)

• Juhlan jälkeen (vastuu)

• Istumapaikat

• Kutsu

• Ruokailujen sopiminen

• Välituntivalvonnat

• Esiintyjien valvojat lämpiössä,

• ohjaajat

• Vieraiden vastaanotto

• Päiväkoti-info

• Ruokailu, välipala, aamupala

• Kenraaliharjoituksiin yleisöksi

• Salin iltakäytön peruminen

• Rehtorin tervehdys

• Turvallisuusjuonto

• Turvallisuusvastuu

• Sisääntulo ja poistuminen

Mikä toimi erityisen hyvin?

Kevätnäytelmätiimiläiset oli irrotettu toukukuussa opetuksesta muutamaksi päiväksi, jotta harjoittelut ja valmistelut onnistuvat. Valinnaisten, MOKkien ja kerhojen kiinnittäminennäytelmän valmisteluun toimi. Castingit ja se, että lapsetsaavat valita itselleen mieluisan/ sopivimman tehtävän olihyvä ratkaisu.

Oli toimivaa, kun isompi tiimi jakoi vastuuta. Oppilaat ottivat vastuuta tekniikasta, lavasteista yms. Hienoa!

Monialaisten ja vavojen käyttö näytelmään tuo aikaa toimintaan.Monipuolisuus näytelmänkohtauksissa ja näyttelijöiden äänenkäyttötoimi hyvin!

Mitä kannattaa tehdä seuraavalla kerralla toisin?

Headsettien (mikrofonit) kannattaa jättää pois. Kännykät pois oppilailta treeneissä ja esityksissä.

Lämpiöön sellainen opettaja/ohjaaja, joka on ollut jo mukana treeneissä, jotta osaa auttaa/rauhoittaa näyttelijöitä ja tietää näytelmän kulun, nyt toki näyttelijät pitkälti itse tiesivät mitenhomma menee, mutta välillä oli aika levotonta.

Olisi kiva saada mukaan vielä enemmän joukkokohtauksia, missä esim. pienet oppilaat pääsisivät mukaan isolla porukalla

Vielä yhdet yhteislaulu/-tanssiharjoitukset olisivat olleet hyvät, jotta kaikki olisivat olleet täysillämukana, vaikka hieno oli näinkin.

Teknisistä syistä yhteislaulujen sanoja ei saanut heijastettua näkyviin, mikä oli harmi.

Ys-aika rauhoitettu suunnittelutiimille, ei muita tehtäviä samaan aikaan.


Auroran koulusta

Auroran koulu sijaitsee Espoon Lippajärvellä. Koulu antaa yleisopetusta vuosiluokilla 1-6. Aurorassa toimii yleisopetuksen luokkien lisäksi pienryhmäluokat oppilaille, joilla on kielellinen erityisvaikeus. Oppilaita on koulussa noin 400

Perustehtävämme on tukea oppilaan oppimistyötä monipuolisesti niin, että hän saavuttaahyvät perustiedot ja -taidot.Perustaitojen lisäksi koulumme tarjoaa monipuolista taideopetusta. Panostamme erityisesti monipuoliseen ilmaisuun,musiikkiin ja liikuntaan. Koulun vahvimpana painotusalueena on lastenkulttuurin tekeminen. Taidetoimintaa harrastetaan perusopetuksen lisäksi mm. siestakerhoissa ja ilmaisupainotteisilla valinnaiskursseilla sekä koulumme vuosittaisissa näytelmä- ja juhlaprojekteissa.

Auroran koulussa opiskellaan englannin ja kiinan kieltä jo ensimmäisestä luokasta lähtien.A2-kielinä voi opiskella englantia,kiinaa tai ruotsia.





Kommentit